Domaći proizvođači napolitanki, namaza, vafla i bombona najavljuju poskupljenje svojih proizvoda, u proseku, za 10 odsto. Kao razlog navode da je kakao, glavna sirovina, dostigao na svetskom tržištu najvišu cenu u poslednje 32 godine. Poskupljenju slatkiša doprinose i gotovo duplo veće cene šećera, brašna, mleka u prahu, raznih aditiva, ali i skuplje gorivo i gas... Samo učešće šećera u konditorima varira od 10 do 15 odsto, a kod bombona dostiže čak i 50 odsto. Zato je svako pomeranje cena šećera direktan trošak za naše konditore. Slatkiši su, inače, već poskupeli početkom godine do osam odsto. Zavisno od proizvođača, mlečna čokolada od 100 grama sada staje 88 do 138, dok za tvrde bombone valja platiti 37 do 69, a za napolitanke 62 do 96 dinara.
Domaći proizvođači napolitanki, namaza, vafla i bombona najavljuju poskupljenje svojih proizvoda, u proseku, za 10 odsto. Kao razlog navode da je kakao, glavna sirovina, dostigao na svetskom tržištu najvišu cenu u poslednje 32 godine.
Poskupljenju slatkiša doprinose i gotovo duplo veće cene šećera, brašna, mleka u prahu, raznih aditiva, ali i skuplje gorivo i gas...
Samo učešće šećera u konditorima varira od 10 do 15 odsto, a kod bombona dostiže čak i 50 odsto. Zato je svako pomeranje cena šećera direktan trošak za naše konditore.
Slatkiši su, inače, već poskupeli početkom godine do osam odsto. Zavisno od proizvođača, mlečna čokolada od 100 grama sada staje 88 do 138, dok za tvrde bombone valja platiti 37 do 69, a za napolitanke 62 do 96 dinara.
- Teškoće domaćim kondiotorima predstavljaju i prelevmani za mleko u prahu, kao i šećer - kaže Miodrag Aleksić, predsednik Grupacije konditorske industrije PKS.
- Mi smo u „duplim makazama“ i postajemo manje konkurentni u odnosu na proizvođače iz zemalja u okruženju koje štite svoju industriju i dele značajne subvencije.
Prošle godine u Srbiji je za prvih devet meseci proizvedeno 86.000 tona slatkiša, za 10 odsto manje nego u istom periodu 2009. Ovaj pad prati i smanjena potrošnja konditorskih proizvoda. Za devet meseci lani opala je za devet odsto, odnosno manje se prodalo 8,4 hiljade tona slatkiša.
- Slabljenje kupovne moći stanovništva smanjilo je ukupnu potrošnju konditorskih proizvoda i domaćih i uvoznih za čak 14 odsto - dodaje Aleksić.
- Utešno je što je izvoz porastao za tri odsto i što je u ovom periodu ostvaren suficit od 47,3 miliona dolara, za četvrtinu više nego prethodne godine.
Prema njegovim rečima, država je „zdravu izvoznu granu koja je uložila u tehnologiju i ima brendove i tržište gde može da izvozi, dovela u situaciju da bude nekonkurentna“.